Zatwierdzony przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
Wydział XVI Gospodarczy w dniu 8 czerwca 1994 r.
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
Warszawska Izba Turystyki, zwana dalej “Izbą” jest organizacją samorządu gospodarczego, reprezentującą interesy zrzeszonych w niej podmiotów.
§ 2
Izba działa na terenie m.st. Warszawy i regionu Mazowsze, a jej siedzibą jest m.st. Warszawa.
§ 3
Izba posiada osobowość prawną.
§ 4
Izba może być członkiem międzynarodowych i krajowych organizacji, w których zakresie znajdują się sprawy turystyki, w tym promujące kulturę narodową.
§ 5
- Izba używa pieczęci okrągłej z napisem w otoku “Warszawska Izba Turystyki”.
- Izba posługuje się zastrzeżonym znakiem graficznym.
§ 6
- Funkcje we władzach Izby sprawowane są społecznie.
- Dochód z działalności Izby służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jej członków.
Rozdział 2
Podstawowe zadania i formy realizacji
§ 7
Do podstawowych zadań Izby w szczególności należy:
- przyczynianie się do tworzenia warunków rozwoju życia gospodarczego w zakresie obsługi ruchu turystycznego oraz wspieranie inicjatyw gospodarczych członków w tej dziedzinie na terenie działania Izby,
- popieranie kształcenia zawodowego, wspieranie nauki zawodu w zakresie obsługi turystycznej oraz doskonalenie zawodowe pracowników turystyki,
- delegowanie swoich przedstawicieli, na zaproszenie organów państwowych, do uczestniczenia w pracach doradczo-opiniodawczych w sprawach działalności handlowej, budowlanej i usługowej w turystyce,
- organizowanie i stwarzanie warunków do rozstrzygania sporów w drodze postępowania pojedynczego oraz uczestniczenie na odrębnie określonych zasadach w postępowaniu sądowych w związku z działalnością gospodarczą jej członków,
- wydawanie opinii o istniejących zwyczajach dotyczących działalności gospodarczej w turystyce,
- informowanie o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych oraz wyrażenie opinii o stanie rozwoju gospodarczego w turystyce na obszarze działania Izby,
- podejmowanie działań mających na celu promocję i rozwój usług turystycznych oraz współudził w tworzeniu oferty kulturalnej Warszawy i Mazowsza,
- podnoszenie poziomu usług turystycznych,
- kształtowanie i upowszechnianie zasad etyki zawodowej,
- dokonywanie ocen wdrażania i funkcjonowania przepisów prawnych dotyczących prowadzenia działalności turystycznej.
§ 8
Izba realizuje swoje zadania poprzez:
- wspieranie inicjatyw gospodarczych swoich członków, udzielanie im porad i pomocy oraz organizowanie współpracy między nimi,
- inspirowanie i organizowanie szkolenia zawodowego,
- badanie rynku turystycznego,
- prowadzenie działalności informacyjnej i promocyjnej w zakresie turystyki oraz wydarzeń kulturalnych, które sprzyjają zwiększeniu ruchu turystycznego,
- organizowanie szkoleń kadry turystycznej mających na celu poszerzanie i aktualizowanie wiedzy o walorach kulturowych i ich znaczeniu w podnoszeniu poziomu usług turystycznych w praktyce,
- informowanie o funkcjonowaniu podmiotów gospodarczych oraz wyrażanie opinii o stanie rozwoju turystyki na terenie działania Izby,
- organizowanie i stwarzanie warunków do rozstrzygania sporów w drodze postępowania polubownego i pojednawczego oraz uczestniczenie na odrębnie ustalonych zasadach w postępowaniu sądowym, w związku z działalnością gospodarczą członków Izby,
- delegowanie swoich przedstawicieli do uczestnictwa w pracach insytucji stanowiących i opiniodawczych.
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9
Członkiem Izby może być każdy podmiot prowadzący działalność w zakresie turystyki oraz organizacje zrzeszające podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie turystyki, z wyjątkiem osób fizycznych prowadzących taką działalność jako uboczne zajęcie zarobkowe.
§ 10
Członek ma prawo:
- uczestniczyć w Walnym Zebraniu Izby z głosem stanowiącym,
- wybierać i być wybieranym do władz Izby,
- zgłaszać postulaty i wnioski wobec władz Izby,
- korzystać ze świadczeń wynikających z działalności Izby,
- używać firmowego znaku graficznego Izby.
§ 11
Członek ma obowiązek:
- uczestniczyć w realizacji zadań Izby,
- przestrzegać postanowień Statutu i uchwał władz Izby,
- regularnie opłacać składki członkowskie.
§ 12
Członkami Izby są osoby fizyczne i prawne, które:
- zgłosiły akces do Warszawskiej Izby Turystyki na jej zebraniu założycielskim, lub
- zostały przyjęte w poczet członków decyzją Zarządu Izby, po okresie minimum trzymiesięcznej działalności w zakresie turystyki i złożeniu pisemnego wniosku wraz z rekomendacją dwóch członków Izby.
§ 13
1. Członkostwo ustaje na skutek:
a. wystąpienia członka z Izby,
b. skreślenia z listy członków Izby,
c. wykluczenia członka z Izby,
d. rozwiązania Izby,
e. likwidacji podmiotu gospodarczego lub zawieszenia działalności.
- Wystąpienie członka Izby następuje na pisemny wniosek zainteresowanego.
- Skreślenie z listy członków Izby następuje w przypadku zaległości w opłacaniu składek członkowskich do 31 grudnia danego roku.
- Członek Izby może być wykluczony, jeżeli działa na szkodę Izby i jej członków, nie wykonuje zobowiązań lub narusza postanowienia Statutu bądź władz Izby.
- Decyzje o skreśleniu lub wykluczeniu z Izby podejmuje Zarząd Izby, powiadamiając zainteresowanego na piśmie.
- Od decyzji w sprawie skreślenia lub wykluczenia przysługuje pisemne odwołanie do Walnego Zebrania Izby, wniesione za pośrednictwem Zarządu Izby w terminie 30 dni od otrzymania decyzji.
Rozdział 4
Władze Izby
§ 14
Władzami Izby są:
- Walne Zebranie Izby,
- Zarząd Izby,
- Komisja Rewizyjna Izby,
- Sąd Koleżeński.
§ 15
Kadencja władz wybieranych trwa 3 lata, przy czym kadencja pierwszych władz Izby trwa jeden rok.
Walne Zebranie Izby
§ 16
Walne Zebranie Izby jest Najwyższą Władzą Izby. Członkowie Izby nie będący osobami fizycznymi są reprezentowani w Walnym Zebraniu Izby przez swoich przedstawicieli.
§ 17
1. Do kompetencji Walnego Zebrania Izby w szczególności należy:
a. uchwalanie kierunków i programów działania,
b. uchwalanie zmian Statutu,
c. wybór władz Izby i ich ewentualne odwoływanie w głosowaniu tajnym,
d. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Izby i Komisji Rewizyjnej Izby,
e. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Izby na wniosek Komisji Rewizyjnej Izby,
f. zatwierdzanie budżetu i ustalanie wysokości wpisowego,
g. ustalenie raz w roku wysokości składek członkowskich oraz terminu ich płatności,
h .rozpatrywanie odwołań od decyzji pozostałych władz Izby,
i. podejmowanie decyzji w istotnych sprawach majątkowych,
j. podjęcie uchwały o rozwiązaniu Izby i rozdysponowaniu jej majątku.
2.Podjęcie decyzji w sprawach, o których mowa w ust. 1 pkt. 2, 8 i 9, wymaga większości 2/3 głosów obecnych na Walnym Zebraniu Izby.
§ 18
Walne Zebranie Izby może być zwyczajne i nadzwyczajne.
§ 19
- Zwyczajne Walne Zebranie Izby jest zwoływane jeden raz do roku.
- Termin, porządek obrad ustala Zarząd Izby i pisemnie powiadamia o tym członków Izby na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania Izby.
§ 20
- Nadzwyczajne Walne zebranie Izby jest zwoływane przez Zarząd Izby z własnej inicjatywy lub na wniosek Komisji Rewizyjnej bądź 1/3 członków Izby.
- Wniosek Komisji Rewizyjnej Izby lub członków Izby musi być złożony na piśmie wraz z proponowanym porządkiem obrad.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Izby jest zwoływane przez Zarząd Izby w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku.
- Komisja Rewizyjna ma prawo zwoływania nadzwyczajnego Walnego Zebrania Izby w wypadku nie wywiązania się Zarządu Izby z postanowień, o których mowa w ust. 3
§ 21
- W Walnym Zebraniu Izby udział biorą z głosem stanowiącym członkowie Izby.
- Członkowie Izby nie będący osobami fizycznymi są reprezentowani w Walnym Zebraniu Izby przez swoich przedstawicieli.
§ 22
- Zwyczajne Walne Zebranie Izby jest ważne, jeżeli uczestniczy w nim co najmniej 50% zwyczajnych członków Izby.
- W przypadku braku qourum, o którym mowa w ust. 1, może być zwołane Walne Zebranie Izby w drugim terminie.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Izby jest ważne bez względu na ilość członków Izby w nim uczestniczących, przy czym nie może ono podejmować spraw, które nie zostały podane w porządku obrad.
§ 23
Uchwały władz Izby zapadają zwykłą większością głosów.
§ 24
- Głosowanie na Walnym Zebraniu Izby odbywa się jawnie z wyjątkiem wyboru i odwołania władz Izby.
- Głosowanie może być tajne po przyjęciu przez Walne Zebranie Izby wniosku o uchylenie jawności głosowania.
Zarząd Izby
§ 25
Zarząd Izby jest organem kierującym działalnością Izby między Walnymi Zebraniami Izby.
§ 26
Do kompetencji Zarządu Izby należą:
- reprezentowanie Izby na zewnątrz,
- nadzór nad realizacją uchwał Walnego Zebrania Izby,
- przygotowanie planów i sprawozdań z działalności Izby,
- zaciąganie zobowiązań w ramach zatwierdzonego budżetu Izby i sporządzanie rozliczeń finansowych,
- zwoływanie Walnych Zebrań Izby,
- przyjmowanie nowych członków, skreślanie z listy członków i wykluczanie członków Izby,
- powoływanie komisji problemowych, organów doradczych i opiniodawczych,
- wykonywanie innych czynności nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Izby,
- ustalanie zasad korzystania z firmowego znaku graficznego Izby.
§ 27
Zarząd Izby składa się z 5-7 osób, w tym z przewodniczącego, jego zastępcy, sekretarza, skarbnika i trzech członków.
§ 28
- Przewodniczącego Zarządu Izby wybiera Walne Zgromadzenie Izby w głosowaniu tajnym, według zasad określonych w przyjętym regulaminie wyborów.
- Zarząd konstytuuje się na swym pierwszym zebraniu, zwołanym przez przewodniczącego Zarządu Izby.
§ 29
- Posiedzenia Zarządu Izby zwoływane są w zależności od potrzeb nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.
- Termin, miejsce i porządek obrad ustala przewodniczący Zarządu Izby, zawiadamiając członków Zarządu Izby nie później niż na 7 dni przed terminem posiedzenia, umieszczając o tym ogłoszenie w siedzibie Zarządu Izby.
§ 30
- Posiedzenia Zarządu Izby są protokołowane; protokół podpisuje sekretarz i przewodniczący Zarządu Izby.
- Posiedzenia Zarządu Izby są otwarte dla członków Izby.
Komisja Rewizyjna Izby
§ 31
Komisja Rewizyjna Izby jest organem kontrolnym Izby.
§ 32
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej Izby w szczególności należy:
- przeprowadzanie kontroli całokształtu działalności Izby przynajmniej raz w roku,
- ocena działalności statutowej i finansowej Izby i występowanie z wnioskami do Zarządu Izby,
- żądanie od Zarządu Izby wyjaśnień, określenie terminu i sposobu usunięcia nieprawidłowości,
- występowanie z wnioskiem o udzielenie Zarządowi Izby absolutorium.
§ 33
Komisja Rewizyjna Izby składa się z 3-5 osób, w tym przewodniczącego, zastępcy i sekretarza.
§ 34
Komisja Rewizyjna Izby konstytuuje się na swym pierwszym zebraniu, pod kierunkiem osoby, która przewodniczy posiedzeniu Walnego Zebrania Izby.
Sąd Koleżeński
§ 35
Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy:
- rozstrzyganie sporów między członkami Izby,
- prowadzenie postępowania pojednawczego między usługobiorcami, a członkami Izby,
- wydawanie postanowień we wszystkich sprawach zleconych przez władze Izby oraz w sprawach, o których rozstrzygnięcie zwrócą się członkowie Izby.
§ 36
Sąd Koleżeński składa się z 3-5 osób, w tym z przewodniczącego, zastępcy i sekretarza.
§ 37
Sąd Koleżeński konstytuuje się na swym pierwszym posiedzeniu pod kierunkiem osoby, która przewodniczy posiedzeniom Walnego Zebrania Izby.
§ 38
- Członkowie Komisji Rewizyjnej Izby i Sądu Koleżeńskiego nie mogą być członkami innych władz Izby.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej Izby i Sądu Koleżeńskiego mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu Izby.
§ 39
Szczegółowy zakres i tryb działania Zarządu Izby, Komisji Rewizyjnej Izby i Sądu Koleżeńskiego określają uchwalone przez te władze ich regulaminy organizacyjne, które zatwierdza Walne Zebranie Izby.
§ 40
- Zarządowi Izby, Komisji Rewizyjnej Izby oraz Sądowi Koleżeńskiemu przysługuje prawo dokonywania zmian w swoich składach. Zmiany te mogą być wynikiem odwołania bądź rezygnacji członków tych władz.
- Odwołanie może nastąpić:
a. na wniosek instytucji delegujących,
b. na skutek ustania członkostwa w Izbie członka władz bądź reprezentowanego przez niego podmiotu. - W razie odwołania bądź ustapienia członka Zarządu Izby, Komisji Rewizyjnej Izby lub Sądu Koleżenskiego władzom przysługuje prawo kooptacji, z tym że liczba dokooptowanych członków nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów na walnym Zebraniu Izby.
Majątek i środki finansowe
§ 41
Majątek Izby powstaje z:
- składek członkowskich,
- darowizn,
- spadków,
- zapisów,
- własnej działalności gospodarczej,
- dochodów z majątku Izby.
§ 42
Dla ważności oświadczenia woli w tym w zakresie praw i obowiązków majątkowych Izby wymagany jest podpis przewodniczącego i skarbnika lub dwóch upoważnionych przedstawicieli Zarządu Izby.
§ 43
- Izba prowadzi działalność w ramach posiadanych środków.
- Izba może prowadzić Biuro jako aparat etatowy Izby.
- Zakres i tryb działania oraz struktura Biura określi regulamin uchwalony przez Zarząd Izby.
Rozdział 5
Przepisy końcowe
§ 44
- Zmiana Statutu i rozwiązanie Izby wymaga uchwały Walnego Zebrania Izby przy obecności co najmniej 2/3 członków Izby uprawnionych do głosowania.
- W razie podjęcia uchwały o likwidacji Izby, Walne Zebranie Izby wyznaczy likwidatora, który wykona postanowienia dotyczące przeznaczenia majątku Izby.
- W razie braku środków Izby, koszty likwidacji pokrywane są ze środków jej członków.